GKN Aerospace logo

Werken bij GKN Fokker

De in 1919 opgerichte vliegtuigbouwer, Fokker, valt vandaag de dag onder de groep GKN Aerospace. GKN Fokker ontwerpt, ontwikkelt en produceert constructies, modules en landingsgestellen voor de luchtvaartindustrie en voor defensie. Werken bij GKN Fokker betekend werken aan unieke luchtvaartuigen vol techniek.

 

Topvacatures bij GKN Fokker

Wat betekend werken bij GKN Fokker

Als je gaat werken bij GKN Fokker kies je voor “ontwikkeling”.

De luchtvaart is continu bezig met innoveren en ontwikkeling en daardoor groei je zelf ook mee. Denk bijvoorbeeld aan de technische uitdagingen die gepaard gaan met het terugdringen van de CO2-uitstoot of de ontwikkeling van de F-35 Joint Strike Fighter.

Wat zeg je er van? Kies jij voor ontwikkeling? Solliciteer op één van de openstaande vacatures of meld je aan voor een kennismakingsgesprek om de mogelijkheden bij GKN Fokker te bespreken.


Als werkgever krijgt GKN Aerospace maar liefst 4 van de 5 sterren uit 73 reviews.

GKN Fokker locaties en functies

Klik op één van de bedrijfsonderdelen voor meer info

LocatiesFokker Aerostructures

Fokker Aerostructures is gevestigd in Hoogeveen (Drenthe) en in Papendrecht (Zuid-Holland. In Papendrecht werken zo’n 1.000 medewerkers aan empennages (staart), vleugel onderdelen en de romp voor commerciële vliegtuigen en privé jets. In Hoogeveen werken momenteel meer dan 1.000 medewerkers en naast verkeervliegtuigen, worden op deze locatie ook onderdelen gemaakt voor de F-35 Joint Strike Fighter. Hier kom je uiteraard niet zomaar te werken en werken aan de F35 gebeurd achter gesloten deuren.

 LocatiesFokker Services

Fokker is een full-service provider voor vliegtuigen en vliegtuigmaatschappijen over de hele wereld. De locaties in Hoofddorp en Oude Meer richten zich op onderhoud, upgrades en reparaties van diverse type vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Doordat zij werken in opdracht van bijvoorbeeld Boeing, Airbus of Defensie, is er veel diversiteit in vliegtuigen, helikopters en andere luchtvaart gerelateerde machines.

 LocatiesFokker Landing Gear

Fokker Landing Gear is gevestigd in Helmond en er werken zo’n 270 medewerkers. Deze locatie is gespecialiseerd in het maken van landingsgestellen en onderdelen van landingsgestellen. Dit doen zij voor diverse typen vliegtuigen en helikopters, waaronder de F-35 Joint Strike Fighter, de AH-64 “Apache” helikopter en de maritieme NH90 helikopter.

LocatiesFokker Elmo en Fokker Techniek

Fokker Elmo is gespecialiseerd in de elektrische systemen en elektrische componenten aan boord van vliegtuigen, helikopters en andere luchtvaart gerelateerde machines, zoals drones. Fokker Elmo is gevestigd in Hoogerheide en hier richt men zich op het ontwerpen en produceren van deze elektrische systemen. Technologie staat niet stil, dus ontwikkeling is van grootste belang. Innovatieve tools en processen helpen jou als medewerker het maximale uit jezelf te halen.

Via Technicum naar GKN Fokker

Klik op één van onderstaande functies voor meer informatie over

  • wat je precies gaat doen
  • wat je hiervoor krijgt
  • waar je aan moet voldoen

Over GKN Fokker

Geschiedenis van GKN Fokker

In 1919 richtte Anthony Fokker de Nederlandse Vliegtuigenfabriek op. Naast het ontwikkelen van diverse militaire vliegtuigen had hij ook veel succes met verkeersvliegtuigen. Al snel verhuisde Anthony naar Amerika waar hij een tweede bedrijf opzette. Dit zorgde er eind jaren 20 voor, dat Fokker, met al zijn vestigingen in Nederland en Amerika, zelfs de grootste vliegtuigfabriek ter wereld werd.

Lees meer

In 1930 werd de Amerikaanse tak overgenomen door General Motors en stapte Fokker zelf uit het bedrijf. Hij bleef actief in Nederland waar hij met name aan KLM vliegtuigen leverde.

Tijdens de tweede wereldoorlog bouwde Fokker onder meer de Fokker G.I. jachtcruiser, maar werden de fabrieken ook door de Duitsers in beslag genomen. Na de oorlog volgde een moeizaam herstel, maar in 1958 had Fokker zijn grootste succes ooit: de Fokker F-27 met 786 verkochte exemplaren.

Midden jaren ’90 kwam de bekende Fokker 50 en Fokker 100 op de markt, wat zorgde voor een positieve impuls en een prijs voor “onderneming en vernieuwing”.

Helaas ging het bedrijf in 1996 failliet, maar bleven gedeeltes nog overeind, waaronder de fabrieken voor onderdelen en onderhoud/reparatie, onder de naam Fokker Services eigendom van het Stork-concern. Het Stork-concern kreeg ook andere onderdelen in handen en deze werden samengevoegd onder de naam Fokker Aerospace. In 2011 werd deze losgekoppeld van het Stork-concern en ging verder onder de naam Fokker Technologies met 4 onderdelen: Fokker Aerostructures, Fokker Landing Gear, Fokker Elmo en Fokker Services. Sinds 2015 is de gehele groep onderdeel gemaakt van GKN Aerospace, waarbij de 4 onderdelen nog altijd op zichzelf bestaan. Ze bouwen inmiddels geen complete vliegtuigen meer, maar bouwen onderdelen voor andere vliegtuigbouwers en voeren zelf onderhoud uit.

Anthony Fokker