Technicum nieuws

MEEST RECENTE ARTIKELEN

Opleiden & Ontwikkelen

Werken in de techniek

Innovatieve mbo-opleidingen voor de toekomst

Lees meer
Vakwijs

Motivatie is het enige dat je nodig hebt om te starten in de techniek

Lees meer
mbo'ers volgen een technische opleiding

Arbeidsmarktkansen voor mbo’ers

Lees meer

Business Cases

Header

‘Om zij-instromers in te zetten in de techniek moeten we een stap extra zetten en dat kunnen we het beste samen.’

Lees meer
Treinstel Strukton Rail opdrachtgever van Technicum

Anders durven kijken naar werk: dynamiek in de spoorbranche

Lees meer
2 engineers bekijken tekeningen

"Engineers werven die nog niet weten dat ze engineer zijn"

Lees meer

Laatste nieuws 

Aan het werk in de techniek

Bouwen aan een sterk sociaal netwerk als arbeidsmigrant

Lees meer
MVO

De energietransitie: Banen en kansen in duurzame technologie

Lees meer
Talent hacking

Talent Hacking vs. Traditionele werving: De kracht van online recruitment marketing

Lees meer
Werk aan techniek waar je trots op bent
> Een baan bij een topbedrijf > Uitstekend salaris > Opleidingen en certificaten > Veilige werkomgeving > A-merk gereedschap & kleding
Meer over ons

Solliciteren

Van 1 naar 300 paardenkracht

Van paardentrainer naar elektromonteur op bussen van streekvervoerder Arriva. Dat is het bijzondere verhaal van Fabian Koenders (21). Mede door het Technicum ONE Start-programma waarmee Fabian binnen 2 maanden een basisopleiding tot elektromonteur volgde, kon hij snel bij Arriva aan de slag. En dat was nodig ook, want het ov-bedrijf zat te springen om technisch geschoold personeel. Een drieluik over Technicum, Arriva en natuurlijk Fabian.

 

 

Fabian Koenders - Elektromonteur 

“Dat ik nu de elektro van bussen verzorg was niet bepaald vanzelfsprekend. Ik heb namelijk de mbo-opleiding ‘Business en Paarden’ gedaan. Door corona heb ik dat nooit afgemaakt en ben ik met die opleiding gestopt. Toen ben ik nog een jaartje paardentrainer geweest, maar daarvan kun je niet echt rondkomen. In die tijd heb ik veel gesolliciteerd op vacatures in de techniek, maar ik liep constant tegen het feit aan dat bedrijven vooral op zoek zijn naar mensen met ervaring. Technicum bood me toen de mogelijkheid om via Technicum ONE Start in korte tijd veel te leren. In ongeveer acht weken word je dan echt klaargestoomd voor het echte werk. En de begeleiding vanuit Technicum is echt heel goed. Ondertussen werk ik al weer een maand of vijf naar volle tevredenheid bij Arriva. Inderdaad, van 1 naar 300 paardenkrachten binnen een half jaar! Haha.”

In het begin was dat best even wennen. Ik had nog niet eerder 40 uur of meer gewerkt, dus dat was aanpoten. Maar ik heb geweldige collega’s en een prachtige werkplek. Het werk zelf is behoorlijk afwisselend en verschilt per dag- of nachtdienst. Zo maken we nu in de nacht door heel Nederland alle bussen geschikt voor OVpay, zodat je straks met je bankpas kunt inchecken. Dat moet ‘s nachts zodat de bussen overdag gewoon kunnen rijden. In de dagdienst werken we vaker aan projecten waarvoor de bussen wat langer in de werkplaats moeten staan. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan het vervangen van recorders of complete camerasystemen. Maar ook veel onderhoud, prefab en voorbereiding. Ik ben er best trots op dat ik nu een bijdrage lever aan zoiets belangrijks als het openbaar vervoer. En de nachtdiensten bevallen ook goed. Dan is het werk heel leuk en uitdagend. Ik leer ontzettend veel, onder andere doordat Arriva mij aan een vaste begeleider heeft gekoppeld die dat erg serieus neemt.”

“De bedoeling is dat ik binnenkort begin aan de opleiding ‘Technicus Industriële Systemen en Installaties’ in Groningen. Want ik wil graag verder in de techniek en wil nog veel blijven leren.”


Wilco Kramer - Vestigingsmanager Technicum Zwolle

“Fabian had al eens kort gewerkt als hulpmonteur in de elektrotechniek en wilde via ons Technicum ONE programma verder leren als elektromonteur en meer verdieping opdoen. Hij heeft daarop een assessment en een test gedaan en is toen begonnen aan de basisopleiding. Daarna is hij aan de slag gegaan bij Arriva als elektromonteur in bussen. Hij werkt op verschillende projecten waar hij onder andere camerasystemen en andere elektrische systemen in de bussen bekabeld. Uit de TOP-gesprekken (Technicum Ontwikkel Plan) die ik regelmatig met hem voer blijkt dat hij erg op zijn plek zit. Zijn collega’s en leidinggevenden zijn erg tevreden, al zijn er natuurlijk altijd  verbeterpunten. Maar daar werkt hij ook hard aan. Ik heb begrepen dat hij van plan is om binnenkort aan een BBL-traject op mbo-4 niveau te beginnen."

Wat ik mooi vind om te zien is hoe ons Technicum ONE-programma voor Fabian heeft gefungeerd als voorschakeltraject dat de basis legt onder zijn nieuwe werk. Voor een zij-instromer als hem is het toch fijn als je in korte tijd leert hoe je een tekening leest, kabels trekt, of met welke gereedschappen je aan de slag gaat. Op die manier kon hij bij Arriva direct worden ingezet en hoefde hij niet eerst twee of drie weken om zich heen te kijken. Daarbij heb ik hem leren kennen als een sociale vent die heel graag nieuwe dingen leert.” 

 

 

René van der Vlag - Teammanager Arriva werkplaats Meppel

“De reden dat we Fabian hebben aangenomen - zonder dat hij over de juiste technische achtergrond beschikte - is eigenlijk drieledig. Ten eerste hadden we hard elektromonteurs nodig voor een aantal grote projecten. Ten tweede was het fijn dat Fabian eerst een paar weken de basisopleiding kon volgen via Technicum ONE, waardoor hij al na zeven weken direct inzetbaar was. En ten derde had een van onze werkplaatsmedewerkers net een training ‘De monteur als instructeur’ gevolgd. Dit was dus een mooie kans om Fabian door hem te laten begeleiden en daarmee zelf ervaring op te doen.”

"Gezien de steeds krapper wordende arbeidsmarkt in de techniek zullen werkgevers echt andere paden moeten bewandelen om aan goed personeel te komen. Hoe Technicum dit realiseert is een goed voorbeeld. Voor het eerste project waar Fabian is ingezet hadden we 15 mensen nodig, waarvan we er 10 in hele korte tijd moesten werven. Maar ervaren monteurs zijn er gewoon niet. Ik vind dat werkgevers ook zelf de handschoen moeten oppakken en investeren in interne opleidingen. Hoe moeilijk dat soms ook is.”

“Fabian pakt het werk heel goed op. Momenteel zorgt hij er met zijn team voor dat onze bussen in Friesland en Limburg geschikt gemaakt worden voor OVpay, de nieuwe manier van inchecken waarbij je ook met je bankpas kunt reizen. Daarvoor moeten alle kastjes - validators in vaktermen - in de Arriva-bussen worden vervangen. Dat doen we voor het grootste gedeelte ‘s nachts, zodat we zo min mogelijk de dienstregeling verstoren. Uiteindelijk moeten er 1650 van die kastjes worden vervangen. Best een forse operatie dus, waar flink wat tijdsdruk op staat. We proberen Fabian zoveel mogelijk met dezelfde begeleider te laten werken en hij werkt over het algemeen netjes. Hij ligt bovendien goed in de groep.”   

 

 

Werken in de techniek

Van 1 naar 300 paardenkracht

Van paardentrainer naar elektromonteur op bussen van streekvervoerder Arriva. Dat is het bijzondere verhaal van Fabian Koenders (21). Mede door het Technicum ONE Start-programma waarmee Fabian binnen 2 maanden een basisopleiding tot elektromonteur volgde, kon hij snel bij Arriva aan de slag. En dat was nodig ook, want het ov-bedrijf zat te springen om technisch geschoold personeel. Een drieluik over Technicum, Arriva en natuurlijk Fabian.

 

 

Fabian Koenders - Elektromonteur 

“Dat ik nu de elektro van bussen verzorg was niet bepaald vanzelfsprekend. Ik heb namelijk de mbo-opleiding ‘Business en Paarden’ gedaan. Door corona heb ik dat nooit afgemaakt en ben ik met die opleiding gestopt. Toen ben ik nog een jaartje paardentrainer geweest, maar daarvan kun je niet echt rondkomen. In die tijd heb ik veel gesolliciteerd op vacatures in de techniek, maar ik liep constant tegen het feit aan dat bedrijven vooral op zoek zijn naar mensen met ervaring. Technicum bood me toen de mogelijkheid om via Technicum ONE Start in korte tijd veel te leren. In ongeveer acht weken word je dan echt klaargestoomd voor het echte werk. En de begeleiding vanuit Technicum is echt heel goed. Ondertussen werk ik al weer een maand of vijf naar volle tevredenheid bij Arriva. Inderdaad, van 1 naar 300 paardenkrachten binnen een half jaar! Haha.”

In het begin was dat best even wennen. Ik had nog niet eerder 40 uur of meer gewerkt, dus dat was aanpoten. Maar ik heb geweldige collega’s en een prachtige werkplek. Het werk zelf is behoorlijk afwisselend en verschilt per dag- of nachtdienst. Zo maken we nu in de nacht door heel Nederland alle bussen geschikt voor OVpay, zodat je straks met je bankpas kunt inchecken. Dat moet ‘s nachts zodat de bussen overdag gewoon kunnen rijden. In de dagdienst werken we vaker aan projecten waarvoor de bussen wat langer in de werkplaats moeten staan. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan het vervangen van recorders of complete camerasystemen. Maar ook veel onderhoud, prefab en voorbereiding. Ik ben er best trots op dat ik nu een bijdrage lever aan zoiets belangrijks als het openbaar vervoer. En de nachtdiensten bevallen ook goed. Dan is het werk heel leuk en uitdagend. Ik leer ontzettend veel, onder andere doordat Arriva mij aan een vaste begeleider heeft gekoppeld die dat erg serieus neemt.”

“De bedoeling is dat ik binnenkort begin aan de opleiding ‘Technicus Industriële Systemen en Installaties’ in Groningen. Want ik wil graag verder in de techniek en wil nog veel blijven leren.”


Wilco Kramer - Vestigingsmanager Technicum Zwolle

“Fabian had al eens kort gewerkt als hulpmonteur in de elektrotechniek en wilde via ons Technicum ONE programma verder leren als elektromonteur en meer verdieping opdoen. Hij heeft daarop een assessment en een test gedaan en is toen begonnen aan de basisopleiding. Daarna is hij aan de slag gegaan bij Arriva als elektromonteur in bussen. Hij werkt op verschillende projecten waar hij onder andere camerasystemen en andere elektrische systemen in de bussen bekabeld. Uit de TOP-gesprekken (Technicum Ontwikkel Plan) die ik regelmatig met hem voer blijkt dat hij erg op zijn plek zit. Zijn collega’s en leidinggevenden zijn erg tevreden, al zijn er natuurlijk altijd  verbeterpunten. Maar daar werkt hij ook hard aan. Ik heb begrepen dat hij van plan is om binnenkort aan een BBL-traject op mbo-4 niveau te beginnen."

Wat ik mooi vind om te zien is hoe ons Technicum ONE-programma voor Fabian heeft gefungeerd als voorschakeltraject dat de basis legt onder zijn nieuwe werk. Voor een zij-instromer als hem is het toch fijn als je in korte tijd leert hoe je een tekening leest, kabels trekt, of met welke gereedschappen je aan de slag gaat. Op die manier kon hij bij Arriva direct worden ingezet en hoefde hij niet eerst twee of drie weken om zich heen te kijken. Daarbij heb ik hem leren kennen als een sociale vent die heel graag nieuwe dingen leert.” 

 

 

René van der Vlag - Teammanager Arriva werkplaats Meppel

“De reden dat we Fabian hebben aangenomen - zonder dat hij over de juiste technische achtergrond beschikte - is eigenlijk drieledig. Ten eerste hadden we hard elektromonteurs nodig voor een aantal grote projecten. Ten tweede was het fijn dat Fabian eerst een paar weken de basisopleiding kon volgen via Technicum ONE, waardoor hij al na zeven weken direct inzetbaar was. En ten derde had een van onze werkplaatsmedewerkers net een training ‘De monteur als instructeur’ gevolgd. Dit was dus een mooie kans om Fabian door hem te laten begeleiden en daarmee zelf ervaring op te doen.”

"Gezien de steeds krapper wordende arbeidsmarkt in de techniek zullen werkgevers echt andere paden moeten bewandelen om aan goed personeel te komen. Hoe Technicum dit realiseert is een goed voorbeeld. Voor het eerste project waar Fabian is ingezet hadden we 15 mensen nodig, waarvan we er 10 in hele korte tijd moesten werven. Maar ervaren monteurs zijn er gewoon niet. Ik vind dat werkgevers ook zelf de handschoen moeten oppakken en investeren in interne opleidingen. Hoe moeilijk dat soms ook is.”

“Fabian pakt het werk heel goed op. Momenteel zorgt hij er met zijn team voor dat onze bussen in Friesland en Limburg geschikt gemaakt worden voor OVpay, de nieuwe manier van inchecken waarbij je ook met je bankpas kunt reizen. Daarvoor moeten alle kastjes - validators in vaktermen - in de Arriva-bussen worden vervangen. Dat doen we voor het grootste gedeelte ‘s nachts, zodat we zo min mogelijk de dienstregeling verstoren. Uiteindelijk moeten er 1650 van die kastjes worden vervangen. Best een forse operatie dus, waar flink wat tijdsdruk op staat. We proberen Fabian zoveel mogelijk met dezelfde begeleider te laten werken en hij werkt over het algemeen netjes. Hij ligt bovendien goed in de groep.”